Sta altijd even stil bij het kiezen van een verpakking. Dit is namelijk het eerste (en soms enige) fysieke contact dat de klanten met jouw webshop hebben en zal het meeste impact hebben op hun beeld van je bedrijf. Als dit fout loopt, is elke andere marketinginspanning voor niets geweest.

Dat is de gouden tip voor webshops van Bart Lambrecht, Marketing Director bij RAJA België, Europees marktleider in de distributie van verpakkingen, magazijnbenodigdheden en kantoorartikelen.

Maar hoe pak je dat aan? Waar moet je op letten? Lees vooral verder…

Waarom is verpakking zo belangrijk?

Verpakkingen spelen een essentiële rol in logistieke processen en met name in e-commerce. Je customer journey eindigt immers niet bij het afrekenen. Die eindigt pas als je klant het gekochte product eindelijk en letterlijk ‘in handen’ heeft. Thuis of op kantoor geleverd. Die digitale customer experience wordt op dat moment ook plots een analoge, fysieke beleving. Loopt het daar fout, dan kan dat al je (online) marketinginspanningen in één oogopslag teniet doen.

Bart legt uit: “We staan er niet altijd bij stil, maar we kunnen zeggen dat een verpakking 3 grote functies heeft in de laatste stap van je logistieke keten:

  1. Bescherming en veiligheid
    Waarschijnlijk is dit de belangrijkste functie: je product intact houden. Een beschadigde doos doet soms twijfelen of het product erin nog wel intact is. Ook wanneer je producten zónder verpakking opstuurt: de kans dat er (functionele) schade optreedt onderweg is gewoonweg groot. Daarnaast kan je met een meer neutrale verpakking dure of populaire producten beschermen van diefstal en fraude onderweg.The Leather Sales is hier eigenlijk een mooi voorbeeld in. Ze bieden een zeer mooi maar relatief fragiel product aan: hoogwaardig leer dat onbeschadigd bij de klant moet geraken. Want die moet dat leer nog verwerken in eigen creaties.
  2. Efficiëntie van transport en opslag
    Handige, stapelbare dozen, enveloppen of zakken zorgen ervoor dat opslag en distributie een pak efficiënter kunnen. Een mooi en optimaal gevuld bestelbusje neemt meer producten mee op zijn leveringsronde, wat helpt besparen op CO2-uitstoot. Een slimme en veilige verpakking zorgt bovendien voor minder beschadiging, duidelijke labelling en dus voor minder retours.
  3. Optimale customer experience
    Het eerste fysieke contact met je klanten: een cruciaal moment in je relatie met hen. Hét moment dus om aan branding te doen en om je professionaliteit te tonen. Kies daarom voor een verpakking die bij jou én je product past. Maak van de gelegenheid gebruik om je logo of een korte boodschap op de doos of de tape te zetten. Of steek er een kaartje of een attentie bij. Denk na over het opvulmateriaal indien je dat nodig hebt. Denk na over de retourmogelijkheden. Er bestaan verpakkingen die je klant kan hergebruiken. Voor een eventuele retour of voor iets anders. Een mooie doos wordt al eens bijgehouden, op de kast uitgestald of voor iets anders gebruikt (denk maar aan de doosjes van de iPhone of de tickets van Tomorrowland). En een leuke unboxing experience wordt ook gedeeld op social media. Betere reclame kan je niet hebben.”

Kortom: een slimme en veilige verpakking vermijdt retours, is beter voor het milieu, zorgt voor de juiste customer experience en versterkt je imago.

Ga voor frustratievrije verpakkingen…

…voor jou én je klant. Je hebt het ongetwijfeld zelf al eens ondervonden: het ‘unboxen’ van een pakje verloopt niet altijd van een leien dakje. Denk maar aan een tape die te hard kleeft, een te grote, onhandige doos of een meterslange noppenfolie. En is al dat verpakkingsmateriaal wel milieuvriendelijk?

Ga voor een optimale unboxing experience met Frustration Free Packaging (FFP).

En geraak je niet meer wijs uit het grote aanbod verpakkingen, dan kan deze verpakkingsgids je zeker helpen.

Heb je nog geen webshop maar wil je eraan beginnen? Doe dan zeker mee met Digitals Got Talent. Wie wint, krijgt niet alleen een webshop cadeau, maar ook begeleiding op maat van RAJA België in zijn of haar keuze van de juiste verpakking.