Buiten spelen, dat is volop ontdekken en verwonderd raken. Dat is het uitgangspunt van onder andere Kind en Gezin. Maar steeds meer ouders kiezen om hun kinderen buiten te laten spelen in een ‘veilige omgeving’, zoals de eigen tuin. Dat is een prima plek, maar er zijn nog zoveel meer plekken waar het kan: de straat, het dorpsplein of stadspark bijvoorbeeld. Want ook al vraagt het wat meer begeleiding, wie ‘op straat’ speelt, ontdekt zijn buurt en raakt vertrouwd met de omgeving. Dat heeft een pak voordelen: kinderen leren ver(der) kijken, risico’s inschatten, respect krijgen, zelfvertrouwen kweken, sociaal zijn, proberen en ervaren, nieuwe vriendjes kennen… kortom: het helpt hen groeien.

En dat is precies zo voor ondernemers”, zegt Greet Dekocker, directeur bij SafeShops.be. Haar gouden tip voor wie online onderneemt: “Kom gewoon buiten met een open vizier en ontmoet andere ondernemers. Durf open te praten over je business en vragen hoe zij bepaalde dingen waar jij mee worstelt, aanpakken. Want wie buitenkomt, ontdekt wat de markt te bieden heeft, hoe hij zich kan differentiëren, wat best practices zijn en wat je vooral niet moet doen. Of je nu starter bent of een goed draaiende zaak hebt, of je nu offline of online verkoopt.”

Als e-commerce associatie heeft SafeShops als doel het online ondernemen te steunen, e-commerce te stimuleren en webshops te helpen starten én groeien op een duurzame, betrouwbare en veilige manier. Want ook al lijkt er misschien niet veel verschil te zijn tussen online en offline ondernemen, niets is minder waar. Een online winkel is geen kopie van een fysieke winkel. Het speelveld is verschillend: je straat, buurt of stadspark is oneindig veel groter. Eigenlijk zijn er geen grenzen. Dat kan angstaanjagend lijken, maar het biedt een zee van opportuniteiten.

Daar is Greet van overtuigd: “in e-commerce termen is België eigenlijk een provincie van Europa die balanceert op de rand van Noord & Zuid. Dat maakt dat we heel divers zijn, heel wat verschillende invloeden kennen en een rijke mix aan producten en diensten kunnen aanbieden. Maar wat België vooral rijk is, is kwaliteit en vakkennis. Er zijn nog heel wat domeinen en sectoren waar nog veel ruimte is voor online handel. Durf ambitie hebben.

 

Ontmoetingsplaats voor online ondernemers
Eigenlijk kan je SafeShops.be vergelijken met het park, het dorpsplein of de straat: een ontmoetingsplaats waar je anderen leert kennen, mogelijke partners en leveranciers, waar je ontdekt wat mag en niet mag, juridisch advies vindt, je webshop kan laten nakijken en een kwaliteitslabel kan halen om de consument te tonen dat je wel te vertrouwen bent. Een plek waar je kennis en ervaringen kan opdoen en uitwisselen. Je kan de markt beter kennen, een niche vinden, je productlijn afstemmen op dat specifiek online doelpubliek,…

Dat brengt ons tot een tweede gouden tip van Greet: volg basisopleidingen of webinars in domeinen waar je minder goed in bent. Heel wat van dat aanbod is gratis. Bij SafeShops kunnen we je bijvoorbeeld helpen met opleidingen, webinars en zelfs modeldocumenten. Zo zorg je dat al je bouwstenen goed zitten.  “Succesverhalen zijn deze waar de ondernemer uitblinkt door zijn passie of een specialisatie. Kijk maar naar De Gele Flamingo of Tuinadvies.be.

 

Investeren in digitaal is een must
Hopla, hier heb je nóg een gouden tip: investeer in digitaal. Pas je business model dan wel aan aan de wetten van het online winkelen. Die zijn gebaseerd op één basisconcept: vertrouwen. De consument moet je merk, je producten, je webshop én je partners (leveranciers, transportpartners,…) vertrouwen.

Hoe doe je dat, vertrouwen winnen?  Je zorgt best dat de bezoeker van je website snel kan zien dat je in orde bent met de geldende wetgeving, dat je algemene voorwaarden ok zijn en dat zijn privacy conform de GDPR wordt gerespecteerd. Met het kwaliteitslabel ‘Verified by SafeShops’ bijvoorbeeld, toon je dat in één oogopslag aan je klanten. Om dat te behalen, krijg je hulp en advies van het gespecialiseerd advocatenkantoor Sirius Legal.

Vertrouwen draait om meer dan een label en de wetgeving alleen. Een duidelijke identificatie, weten wie achter het merk of de producten zit, waar je als klant terecht kan bij klachten, welke waarden je als ondernemer én mens hebt, wat je passie of drijfveer is, hoe je zorgt dat je duurzaam, milieuvriendelijk en sociaal verantwoord werkt… Je hoeft niet alles ineens aan te bieden, maar je kan stap voor stap werken aan een sterk online profiel. Zorg voor een beetje personal branding, verzamel klantenreviews en deel die in alle transparantie. Een tool als TrustProfile bij SafeShops.be helpt je daarbij en verzamelt al deze aspecten op één plek op je website. Zo vindt je klant al die dingen snel en makkelijk terug. Ook dàt schept vertrouwen. Én boost je sales.

 

Digital’s Got Talent: een topkans voor starters
Toen PostNL met het idee kwam om een wedstrijd te organiseren om je eigen webshop te winnen, konden we bij SafeShops niet anders dan enthousiast mee op de kar te springen,” vertelt Greet Dekocker. Het is een heel goed idee, het werd een sterk concept. De tweejaarlijkse wedstrijd kreeg de naam Digital’s Got Talent en is bedoeld om (startende) ondernemers een fameuze duw in de rug te geven, wat hun talent ook is. “Als e-commerce associatie en kennisplatform met als doel e-commerce en e-ondernemers te stimuleren, is dat echt op ons lijf geschreven.”

Wie wint, krijgt een gratis webshop cadeau én een jaar lang gratis begeleiding om zijn/haar concept helemaal uit te werken. Wij, initiatiefnemers SafeShops.be, PostNL België en CCV, werken daarvoor met partners van de bovenste plank. Niet niks voor wie graag zijn zaak online wil lanceren!

Maar hij moet dan wel buiten komen spelen.